I denne artikel fra 1995 tilvejebringer professor David Chidester en lærd undersøgelse af Scientology Kirken – dens tro, ritualer, etik, oplevelser, organisation og historie – i den sydafrikanske kontekst. Der er talrige kirker i Sydafrika, for ikke at nævne over hele det afrikanske kontinent i almindelighed. Ydermere, grundlæggeren af Dianetics og Scientology, L. Ron Hubbard, havde en bestemt svaghed for Sydafrika og dets folk og rejste til Johannesburg for at opholde sig i 1960. I løbet af den tid, han opholdt sig der, lavede han udkast til en ”én mand, én stemme”-forfatning for et land, der stadig var i apartheidens lænker. Hans tidligere hjem er nu restaureret som et L. Ron Hubbard mindested og åbent for rundvisninger. Dr. Chidesters artikel undersøger aspekter af denne historie, men er hovedsagelig optaget af at undersøge og analysere træk ved Scientologys religiøse natur og historie, specielt lige efter apartheidtiden, hvor hans værk oprindeligt blev skrevet. ”I et nyt Sydafrika har Scientology Kirken således antaget sin stilling inden for landets rige struktur af religiøs mangfoldighed. ... Scientology Kirken, der som religion både er gammel og ny, er fortsat med at udvikle religiøse forhåbninger, der har fået tilhængere over hele verden. I hvert fald fortjener Scientology Kirken anerkendelse og opmærksomhed som religion i Sydafrika.
David Chidester, ph.d., er professor i komparativ religion og direktør for Instituttet for komparativ religion i det sydlige Afrika på University of Cape Town. Som internationalt anerkendt forsker inden for komparativ religion han har skrevet meget om hans egne forskningsinteresser, som omfatter religion og populær kultur, religion og samfund, religion og globalisering, religion og undervisning, og religion i Nordamerika og Sydafrika. Dr. Chidester er forfatter til hundredvis af artikler og mere end tredive forfattede og medredigerede bøger, inklusive Religions of South Africa (1992), Nelson Mandela: From Freedom to the Future (medredaktør, 2004), Interfaith Solidarity: A Guide for Religious Communities (medforfatter, 2004), Authentic Fakes: Religion and American Popular Culture (2005), og Empire of Religion: Imperialism and Comparative Religion (2014). Han er to gange blevet belønnet med en pris for fremragende dygtighed inden for studiet af religion fra American Academy of Religion. I 2005 modtog han Alan J. Pifer Award for sociale undersøgelser fra ”National Research Foundation” i Sydafrika.
Scientology, socialvidenskab og definitionen på religion
af James A. Beckford, professor i sociologi, University of Warwick, England
Social forandring og nye religiøse bevægelser
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Scientology Kirken
af Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Helsinkis universitet, Finland
Forholdet mellem Scientology og andre religioner
af Fumio Sawada, den ottende indehaver af hemmelighederne i yui-itsu shinto, Japans ældste religion; formand for Ahlul-Bait Center
Scientologys religiøse beskaffenhed
af Geoffrey Parrinder, metodistpræst, professor i komparativ religion, University of London
Religiøs filosofi, religion og kirke
af G.C. Oosthuizen, professor i religionsvidenskab, University of Durban-Westville, Natal, Sydafrika
Scientology: En ny religion
af M. Darrol Bryant Afdelingen for religionsstudier, Renison College, University of Waterloo, Ontario, Canada
Frafaldne og nyreligiøse bevægelser
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Scientology: En analyse og sammenligning af dens religiøse systemer og doktriner
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Troværdigheden af frafaldnes vidneudsagn om nyreligiøse bevægelser
af Lonnie D. Kliever, ph.d., Professor i Religiøse Studier
Søorganisationen og dens rolle inden for Scientology Kirken
af Frank K. Flinn, ph.d., adjungeret professor i religiøse studier
Kort analyse om Scientologys religiøse beskaffenhed
af J. Gordon Melton, Baylor University, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
Ceremonier og kirkelige handlinger i Scientology Kirken
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Er Scientology en religion?
af Alan W. Black, lektor i sociologi ved University of New England, Armidale, New South Wales, Australien
Er Scientology en religion?
af Dean M. Kelley, National Council of Churches
Religiøs tolerance og religiøs mangfoldighed
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Scientology: En religion i Sydafrika
af David Chidester, professor i komparativ religion ved University of Cape Town, Sydafrika
Scientology: En sand religion
af Urbano Alonso Galan, professor i filosofi og teologi, Pontificia Università Gregoriana, Rom, Italien
Scientology: En form for åndelig selv-identifikation
af Michael Sivertsev, Ruslands Videnskabsakademi, Moskva
Scientology: Et religionsfællesskab der tilbeder
af Lonnie D. Kliever, Southern Methodist University
Scientology og samtidsdefinitioner på religion i samfundsvidenskaberne
Alejandro Frigerio, professor i sociologi, Universidad Catolica Argentina, Buenos Aires
Scientology og Islam: Et analogt studium
af Fumio Sawada, den ottende indehaver af hemmelighederne i yui-itsu shinto, Japans ældste religion; formand for Ahlul-Bait Center
Scientology og religion
af Christian Vonck, rektor, fakultetet for komparativ religion, Antwerpen, Belgien
Scientology: En sammenligning med religioner i Øst og Vest
af Per-Arne Berglie, professor i religionshistorie, Stockholms universitet
Scientologys kosmologi, antropologi, etiksystem og metodologi
af Régis Dericquebourg, professor i religionssociologi, Lille III universitet, Frankrig
Scientology: Dens historiske morfologiske ramme
af Dario Sabbatucci, professor i religionshistorie, Università di Roma
Scientology: Dens sande natur
af Harri Heino, professor i teologi, Tampere universitet, Finland
Scientology: Kendetegnene ved religion
af Frank K. Flinn, adjungeret professor i religiøse studier, Washington University, USA