I denne rapport fra 1996 behandler den juridiske ekspert og metodistpræst Dean M. Kelley spørgsmålet ”om Scientology er en religion i juridisk forstand,” herunder ifølge kriterier anerkendt af IRS i USA på det tidspunkt. Hans konklusioner blev baseret på interview med 21 scientologer i Scientology kirker i Sacramento, Californien, Albuquerque, New Mexico, Washington, D.C. og Clearwater, Florida. ”Formålet med disse interviews var ikke at fastslå Scientologys lære eller grundsætninger", fastslår han, ”men at fastslå hvad Scientology gjorde for tilhængeren.” Med dette perspektiv på sinde observerede han, at Scientology optog en central rolle i livet for dem, han interviewede, og gav et middel til at overvinde personlige problemer, såsom ”narkomani, alkoholisme, frustration, formålsløshed, depression eller en fornemmelse af formålsløshed,” og undervejs erkende deres sande natur som åndelige individer gennem praktisk anvendelse af Dianetics og Scientology. På alle punkter – juridiske og teologiske – konkluderer Kelley, at Scientology rigeligt kvalificerer som en religion. Adskillige af hans opdagelser ”bidrager til at styrke den konklusion, at Scientology er en religion,” som han skriver, herunder auditerings konfessionelle natur, trosbekendelsen i Scientology, der omfatter den leveregel, at menneskeheden i bund og grund er godt, ægteskabsceremonier og globale sociale og humanitære programmer der støttes af kirken. Disse støtter til gengæld ”Scientologys mål”. Som L. Ron Hubbard skrev i 1965: ”En civilisation uden vanvid, uden kriminelle og uden krig, hvor duelige mennesker kan trives, og hæderlige mennesker kan have rettigheder, og hvor Mennesket har frihed til at hæve sig til større højder – det er målene for Scientology.”
Dean M. Kelley (1926-1997) var en juridisk person, en leder for religionsfrihed hos det Nationale Kirkeråd (NCC) i USA og bestyrelsesmedlem i American Civil Liberties Union (ACLU). Han fik sin bachelorgrad fra Denver Universitet (1946) og hans magistergrad i teologi fra Iliff School of Theology (1949) samt tjente som præst for metodistkirken. Hans udgivne værker inkluderer Why Conservative Churches are Growing (1972), Why Churches Should Not Pay Taxes (1977) og Government Intervention in Religious Affairs (redigeret i 1982).
Scientology, socialvidenskab og definitionen på religion
af James A. Beckford, professor i sociologi, University of Warwick, England
Social forandring og nye religiøse bevægelser
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Scientology Kirken
af Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Helsinkis universitet, Finland
Forholdet mellem Scientology og andre religioner
af Fumio Sawada, den ottende indehaver af hemmelighederne i yui-itsu shinto, Japans ældste religion; formand for Ahlul-Bait Center
Scientologys religiøse beskaffenhed
af Geoffrey Parrinder, metodistpræst, professor i komparativ religion, University of London
Religiøs filosofi, religion og kirke
af G.C. Oosthuizen, professor i religionsvidenskab, University of Durban-Westville, Natal, Sydafrika
Scientology: En ny religion
af M. Darrol Bryant Afdelingen for religionsstudier, Renison College, University of Waterloo, Ontario, Canada
Frafaldne og nyreligiøse bevægelser
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Scientology: En analyse og sammenligning af dens religiøse systemer og doktriner
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Troværdigheden af frafaldnes vidneudsagn om nyreligiøse bevægelser
af Lonnie D. Kliever, ph.d., Professor i Religiøse Studier
Søorganisationen og dens rolle inden for Scientology Kirken
af Frank K. Flinn, ph.d., adjungeret professor i religiøse studier
Kort analyse om Scientologys religiøse beskaffenhed
af J. Gordon Melton, Baylor University, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
Ceremonier og kirkelige handlinger i Scientology Kirken
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Er Scientology en religion?
af Alan W. Black, lektor i sociologi ved University of New England, Armidale, New South Wales, Australien
Er Scientology en religion?
af Dean M. Kelley, National Council of Churches
Religiøs tolerance og religiøs mangfoldighed
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Scientology: En religion i Sydafrika
af David Chidester, professor i komparativ religion ved University of Cape Town, Sydafrika
Scientology: En sand religion
af Urbano Alonso Galan, professor i filosofi og teologi, Pontificia Università Gregoriana, Rom, Italien
Scientology: En form for åndelig selv-identifikation
af Michael Sivertsev, Ruslands Videnskabsakademi, Moskva
Scientology: Et religionsfællesskab der tilbeder
af Lonnie D. Kliever, Southern Methodist University
Scientology og samtidsdefinitioner på religion i samfundsvidenskaberne
Alejandro Frigerio, professor i sociologi, Universidad Catolica Argentina, Buenos Aires
Scientology og Islam: Et analogt studium
af Fumio Sawada, den ottende indehaver af hemmelighederne i yui-itsu shinto, Japans ældste religion; formand for Ahlul-Bait Center
Scientology og religion
af Christian Vonck, rektor, fakultetet for komparativ religion, Antwerpen, Belgien
Scientology: En sammenligning med religioner i Øst og Vest
af Per-Arne Berglie, professor i religionshistorie, Stockholms universitet
Scientologys kosmologi, antropologi, etiksystem og metodologi
af Régis Dericquebourg, professor i religionssociologi, Lille III universitet, Frankrig
Scientology: Dens historiske morfologiske ramme
af Dario Sabbatucci, professor i religionshistorie, Università di Roma
Scientology: Dens sande natur
af Harri Heino, professor i teologi, Tampere universitet, Finland
Scientology: Kendetegnene ved religion
af Frank K. Flinn, adjungeret professor i religiøse studier, Washington University, USA