I denne artikel fra 1995 undersøger professor Lonnie D. Kliever kort historien om apostasi i forskellige religiøse traditioner og eksaminerer så upålideligheden af frafaldne (tidligere medlemmer) af nye religiøse bevægelser. ”Jeg er overbevist om, grundet min egen faglige uddannelse og videnskabelige forskning,” erklærer dr. Kliever, ”at den frafaldne ikke ukritisk bør accepteres af massemedierne, det akademiske samfund, retssystemet eller myndighederne, som en pålidelig kilde til information om nyreligiøse bevægelser. Den frafaldne skal altid betragtes som et individ, der er disponeret for at give en forudindtaget beretning om de religiøse anskuelser og praksisser, hans eller hendes tidligere religiøse forbindelser og aktiviteter havde.” Ydermere noterer han, at de fleste frafaldne ikke har offentlige klager mod deres tidligere religion og faktisk tænker tilbage på deres oplevelser med grader af positivitet. ”At de går deres vej,” konkluderer han, ”går normalt upåagtet hen, fordi de fleste af de involverede personer betragter deres tidligere erfaring positivt, som et skridt mere på deres egen åndelige rejse. I kontrast”, skriver han, ”er der et meget mindre antal frafraldne, der er dybt involveret i at miskreditere om ikke ødelægge de religiøse samfund, som engang gjorde krav på deres loyalitet ... Man kan ikke benægte, at disse engagerede og stivnakkede modstandere af de nye religioner, præsenterer et forvrænget syn på de nye religioner for offentligheden, det lærde selskab og domstolene i kraft af deres beredvillighed og iver efter at vidne mod deres tidligere religiøse forbindelser og aktiviteter. Sådanne frafaldne handler altid ud fra et scenario, der retfærdiggør dem selv ved at flytte ansvar for deres handlinger til den religiøse gruppe. De forskellige hjernevask-scenarier, der så ofte fremmanes mod de nyreligiøse bevægelser, er på overvældende vis blevet fordømt af sociologer og religionsforskere, som intet andet end bevidste bestræbelser på at miskreditere ukonventionelle religioners anskuelser og praksisser i myndighedernes og den offentlige menings øjne. ... Kort sagt opfylder frafaldne umiddelbart ikke den standard for personlig objektivitet, professionel kompetence og velorienteret forståelse, der kræves af et sagkyndigt vidne.”
Lonnie D. Kliever, ph.d., arbejdede som professor i religøse studier og var afdelingsleder ved Southern Methodist University i Dallas, Texas. Han modtog en bachelorgrad (magna cum laude) i psykologi fra Hardin-Simmons Universitet (1955), kandidatgrad i teologi (cum laude) fra Union Theological Præsteseminariet af New York (1959), og ph.d. i religion og filosofi fra Duke University (1963). Dr. Kliever har også været fakultetsansat på Det Filosofiske Fakultet ved University of Texas i El Paso (1962-65), Det Religiøse Fakultet på Trinity University i San Antonio (1965-69), på Fakultetet for Religiøse Studier ved University of Windsor i Ontario, Canada (1969-75). Han forfattede dusinvis af artikler og adskillige bøger om filosofi og religiøse studier, herunder Radical Christianity: The New Theologies in Perspective (1968), Shattered Spectrum: A Survey of Contemporary Theology (1981), The Terrible Meek: Religion and Revolution in Cross Cultural Perspective (1987), Dax’s Case: Essays in Medical Ethics and Human Meaning (1989) og H. Richard Niebuhr (1991). Dr. Kliever var mangeårigt medlem af den amerikanske forening af universitetsprofessorer, American Academy of Religion, samfundet for det videnskabelige studium af religion, Amerikanske Teologiske samfund, Canadiske samfund for studiet af religion, Canadiske Teologiske samfund og Råd for Studiet af Religion.
Scientology, socialvidenskab og definitionen på religion
af James A. Beckford, professor i sociologi, University of Warwick, England
Social forandring og nye religiøse bevægelser
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Scientology Kirken
af Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Helsinkis universitet, Finland
Forholdet mellem Scientology og andre religioner
af Fumio Sawada, den ottende indehaver af hemmelighederne i yui-itsu shinto, Japans ældste religion; formand for Ahlul-Bait Center
Scientologys religiøse beskaffenhed
af Geoffrey Parrinder, metodistpræst, professor i komparativ religion, University of London
Religiøs filosofi, religion og kirke
af G.C. Oosthuizen, professor i religionsvidenskab, University of Durban-Westville, Natal, Sydafrika
Scientology: En ny religion
af M. Darrol Bryant Afdelingen for religionsstudier, Renison College, University of Waterloo, Ontario, Canada
Frafaldne og nyreligiøse bevægelser
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Scientology: En analyse og sammenligning af dens religiøse systemer og doktriner
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Troværdigheden af frafaldnes vidneudsagn om nyreligiøse bevægelser
af Lonnie D. Kliever, ph.d., Professor i Religiøse Studier
Søorganisationen og dens rolle inden for Scientology Kirken
af Frank K. Flinn, ph.d., adjungeret professor i religiøse studier
Kort analyse om Scientologys religiøse beskaffenhed
af J. Gordon Melton, Baylor University, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
Ceremonier og kirkelige handlinger i Scientology Kirken
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Er Scientology en religion?
af Alan W. Black, lektor i sociologi ved University of New England, Armidale, New South Wales, Australien
Er Scientology en religion?
af Dean M. Kelley, National Council of Churches
Religiøs tolerance og religiøs mangfoldighed
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Scientology: En religion i Sydafrika
af David Chidester, professor i komparativ religion ved University of Cape Town, Sydafrika
Scientology: En sand religion
af Urbano Alonso Galan, professor i filosofi og teologi, Pontificia Università Gregoriana, Rom, Italien
Scientology: En form for åndelig selv-identifikation
af Michael Sivertsev, Ruslands Videnskabsakademi, Moskva
Scientology: Et religionsfællesskab der tilbeder
af Lonnie D. Kliever, Southern Methodist University
Scientology og samtidsdefinitioner på religion i samfundsvidenskaberne
Alejandro Frigerio, professor i sociologi, Universidad Catolica Argentina, Buenos Aires
Scientology og Islam: Et analogt studium
af Fumio Sawada, den ottende indehaver af hemmelighederne i yui-itsu shinto, Japans ældste religion; formand for Ahlul-Bait Center
Scientology og religion
af Christian Vonck, rektor, fakultetet for komparativ religion, Antwerpen, Belgien
Scientology: En sammenligning med religioner i Øst og Vest
af Per-Arne Berglie, professor i religionshistorie, Stockholms universitet
Scientologys kosmologi, antropologi, etiksystem og metodologi
af Régis Dericquebourg, professor i religionssociologi, Lille III universitet, Frankrig
Scientology: Dens historiske morfologiske ramme
af Dario Sabbatucci, professor i religionshistorie, Università di Roma
Scientology: Dens sande natur
af Harri Heino, professor i teologi, Tampere universitet, Finland
Scientology: Kendetegnene ved religion
af Frank K. Flinn, adjungeret professor i religiøse studier, Washington University, USA