I denne artikel fra 1995 undersøger professor Bryan Ronald Wilson metodespørgsmål, der opstår i at definere en religion, specielt når det er problematiseret ved det faktum, at nye religioner, såsom Scientology, dukkede op i moderne tid for at imødekomme moderne åndelige behov. Det betyder, at nogle nye religioner må udtrykke deres teologier og praksisser på måder, der adskiller sig fra traditionelle eller på anden vis normaliserede former for religiøse udtryk. Men dette betyder ikke, at de på nogen måde er mindre reelle former for religion. Tværtimod fortjener de tolerance, respekt og beskyttelse, det samme som enhver anden form for religiøst udtryk beskyttet af nationale og internationale love. For Dr. Wilson er Scientology et eksempel på en ”verdensbekræftende” ny religion, hvilket betyder, som har en ”generelt positiv orientering til verden” såvel som en ”mission for at fremme sociale reformer, specielt i de afdelinger af livet, såsom sundhedspleje, uddannelse og religiøs frihed”. ”Scientology”, forklarer han, ”adskiller sig radikalt fra både kristne og buddhistiske soteriologiske ordener, idet den påstås at standardisere og rationalisere teknikkerne, der fører til frelse. Den anvender nye, tekniske metoder på åndelige mål i forsøget på at introducere sikkerhed og et pragmatisk retfærdiggjort system i åndelige øvelser. Scientology, der dukkede op i en periode, i hvilken den verdslige verden i stigende grad har været domineret af videnskab, er også engageret i idéen, at mennesket har brug for at tænke rationelt og at kontrollere dets forstyrrende følelser som et middel i retning af åndelig oplysning og frelse. Den repræsenterer en vigtig strømning i vor tids mangfoldighed af religiøs tilkendegivelse i vor pluralistiske, religiøse kultur.” Dr. Wilson afslutter ved at erklære at: ”Hvis fundamentale menneskerettigheder til religionsfrihed og praksis derfor skal opretholdes, bliver det essentielt, at gamle klichéer for, hvad der udgør religion, bør opgives.” Scientology Kirken er enig, og støtter og udbreder af denne grund de Forenede Nationers Verdenserklæring om Menneskerettigheder at gøre menneskerettighederne til en kendsgerning. Dette omfatter artikel 18 i erklæringen: Enhver har ret til tanke-, samvittigheds- og religionsfrihed; denne ret omfatter frihed til at skifte religion eller tro og frihed til enten alene eller i fællesskab med andre, offentligt eller privat, at give udtryk for sin religion eller tro gennem undervisning, udøvelse, gudsdyrkelse og overholdelse af religiøse forskrifter.”
Bryan Ronald Wilson, ph.d., var Reader Emeritus (universitetslektor emeritus) i sociologi på universitetet i Oxford. Fra 1963 til 1993 var han også en Fellow of All Souls College, Oxford, og i 1993 blev han valgt som Emeritus Fellow. I mere end 50 år har han udført forskning i mindretals religiøse bevægelser i Storbritannien, USA, Ghana, Kenya, Belgien, Japan og andre steder. Dr. Wilson fik sin doktorgrad i sociologi fra London School of Economics i 1955, skrev dusinvis af artikler samt skrev eller redigerede dusinvis af bøger, inklusive: Sects and Society: The Sociology of Three Religious Groups in Britain (1961), Patterns of Sectarianism (redigeret i 1967), Religious Sects (1970, også udgivet oversat til fransk, tysk, spansk, svensk og japansk), Magic and the Millennium (1973), Contemporary Transformations of Religion (1976, også udgivet oversat til italiensk og japansk), The Social Impact of the New Religious Movements (redigeret i 1981), Religion in Sociological Perspective (1982), The Social Dimensions of Sectarianism (1990) og A Time to Chant: the Soka Gakki Buddhists in Britain (1994). I 1984 anerkendte University of Oxford værdien af hans udgivne arbejde ved at tildele ham doktorgraden i litteratur. I 1992 tildelte det katolske universitet i Louvain, Belgien, ham graden doctor honoris causa. I 1994 blev han valgt som fellow of the British Academy.
Scientology, socialvidenskab og definitionen på religion
af James A. Beckford, professor i sociologi, University of Warwick, England
Social forandring og nye religiøse bevægelser
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Scientology Kirken
af Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Helsinkis universitet, Finland
Forholdet mellem Scientology og andre religioner
af Fumio Sawada, den ottende indehaver af hemmelighederne i yui-itsu shinto, Japans ældste religion; formand for Ahlul-Bait Center
Scientologys religiøse beskaffenhed
af Geoffrey Parrinder, metodistpræst, professor i komparativ religion, University of London
Religiøs filosofi, religion og kirke
af G.C. Oosthuizen, professor i religionsvidenskab, University of Durban-Westville, Natal, Sydafrika
Scientology: En ny religion
af M. Darrol Bryant Afdelingen for religionsstudier, Renison College, University of Waterloo, Ontario, Canada
Frafaldne og nyreligiøse bevægelser
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Scientology: En analyse og sammenligning af dens religiøse systemer og doktriner
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Troværdigheden af frafaldnes vidneudsagn om nyreligiøse bevægelser
af Lonnie D. Kliever, ph.d., Professor i Religiøse Studier
Søorganisationen og dens rolle inden for Scientology Kirken
af Frank K. Flinn, ph.d., adjungeret professor i religiøse studier
Kort analyse om Scientologys religiøse beskaffenhed
af J. Gordon Melton, Baylor University, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
Ceremonier og kirkelige handlinger i Scientology Kirken
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Er Scientology en religion?
af Alan W. Black, lektor i sociologi ved University of New England, Armidale, New South Wales, Australien
Er Scientology en religion?
af Dean M. Kelley, National Council of Churches
Religiøs tolerance og religiøs mangfoldighed
af Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow i sociologi, Oxford University
Scientology: En religion i Sydafrika
af David Chidester, professor i komparativ religion ved University of Cape Town, Sydafrika
Scientology: En sand religion
af Urbano Alonso Galan, professor i filosofi og teologi, Pontificia Università Gregoriana, Rom, Italien
Scientology: En form for åndelig selv-identifikation
af Michael Sivertsev, Ruslands Videnskabsakademi, Moskva
Scientology: Et religionsfællesskab der tilbeder
af Lonnie D. Kliever, Southern Methodist University
Scientology og samtidsdefinitioner på religion i samfundsvidenskaberne
Alejandro Frigerio, professor i sociologi, Universidad Catolica Argentina, Buenos Aires
Scientology og Islam: Et analogt studium
af Fumio Sawada, den ottende indehaver af hemmelighederne i yui-itsu shinto, Japans ældste religion; formand for Ahlul-Bait Center
Scientology og religion
af Christian Vonck, rektor, fakultetet for komparativ religion, Antwerpen, Belgien
Scientology: En sammenligning med religioner i Øst og Vest
af Per-Arne Berglie, professor i religionshistorie, Stockholms universitet
Scientologys kosmologi, antropologi, etiksystem og metodologi
af Régis Dericquebourg, professor i religionssociologi, Lille III universitet, Frankrig
Scientology: Dens historiske morfologiske ramme
af Dario Sabbatucci, professor i religionshistorie, Università di Roma
Scientology: Dens sande natur
af Harri Heino, professor i teologi, Tampere universitet, Finland
Scientology: Kendetegnene ved religion
af Frank K. Flinn, adjungeret professor i religiøse studier, Washington University, USA