III. Konklusion

Min konklusion er, at Scientology, selvom den adskiller sig klart fra de fleste kristne kirker, trosretninger og sekter mht. anskuelser, skikke og organisationsstrukturer, ikke desto mindre tilfredsstiller de kriterier, som sociologer ifølge traditionen benytter til at skelne mellem religion og ikke-religion.

Min konklusion er, at Scientology, selvom den adskiller sig klart fra de fleste kristne kirker, trosretninger og sekter mht. anskuelser, skikke og organisationsstrukturer, ikke desto mindre tilfredsstiller de kriterier, som sociologer ifølge traditionen benytter til at skelne mellem religion og ikke-religion.

Den kendsgerning, at den materielle basis for Scientology religionen er organiseret på forretningsmæssig vis, kan ikke have nogen implikationer for dens status som religion. Holder et kunstværk op med at være et kunstværk, når det bliver effektivt produceret til salg eller modydelse? Det er naivt at tro, at nogen nyreligiøs bevægelse kan overleve i den moderne verden uden et forretningsmæssigt, materialistisk grundlag for sin virksomhed, og som kannik Drury har påpeget, selv de ældgamle kristne kirker er nu til dags ikke utilbøjelige til at engagere sig i forretningsanliggender for at vedligeholde eller fremme deres tjenester til aktuelle eller potentielle medlemmer. Da de mangler fordelene ved nedarvet ejendom/formueværdier, pengemidler, støtte og et ”fødselsrets”-medlemskab, må nyreligiøse bevægelser enten handle forretningsmæssigt eller omkomme.

James A. Beckford
December 1980

Om forfatteren

Da Professor Beckford skrev ”Scientology, Social Science and the Definition of Religion” i 1980, var han docent i sociologi ved University of Durham. Han er for tiden professor i sociologi ved University of Warwick.

DOWNLOAD HVIDBOG